De meerderheid van de Belgen vindt werk belangrijk. Het is noodzakelijk voor een comfortabel leven, en zorgt voor uitdaging, persoonlijke ontwikkeling en plezier. Wie daar niet mee akkoord gaat, geeft een te hoge werkdruk en een te laag loon als verklaring.
Werken is nodig om goed en comfortabel te kunnen leven. Met die stelling gaat 88 procent van de respondenten akkoord. Het onderzoek werd uitgevoerd door Tempo-Team, in samenwerking met professor dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert (KU Leuven). De helft van de bevraagden zegt dat hun job een essentieel onderdeel van hun leven is. 7 op de 10 werknemers (69 procent) zegt dankzij het werk een comfortabel leven te kunnen leiden.
Wat houdt ‘comfortabel leven’ dan precies in? Voor 88 procent is dat salaris, maar ook andere factoren wegen door. Zo vindt 74 procent ook dat het gebruiken van zijn of haar talent, het leven beter maakt. Ook dit draagt bij aan comfortabel leven: jezelf kunnen ontwikkelen (72 procent), je tijd nuttig besteden (70 procent), je niet vervelen (70 procent), tijd overhouden om leuke dingen te doen (75 procent), je extra’s kunnen veroorloven (76 procent), nieuwe mensen leren kennen (74 procent), iets zinvol doen voor anderen (74 procent) en sociaal contact met anderen (81 procent).
Opvallend is ook dat wie door te werken een comfortabel leven leidt, een duidelijk hogere score geeft op motivatie, tevredenheid, engagement, productiviteit, werkplezier en geluk op het werk, dan werknemers bij wie dat niet het geval is. Zo varieert de werktevredenheid van 7,5/10 bij wie vindt dat het werk hen in staat stelt comfortabel te leven, tot 5,8/10 bij wie daar niet mee akkoord gaat.
Inzetten op welzijn
Toch geeft 31 procent aan geen comfortabel leven te leiden door het werk. De belangrijkste reden daarvoor zeggen ze een te laag loon (60 procent), te veel stress (31 procent), te hoge werkdruk (30 procent), te weinig vrije tijd (28 procent), onvoldoende vakantie (25 procent), de relatie met de leidinggevende (17 procent), en de relatie met collega’s (15 procent).
De helft van de werknemers die vindt dat zijn werk geen comfortabel leven biedt, zegt te werken bij een organisatie die geen werk maakt van welzijn op de werkvloer. Dat is vaker het geval in kleine bedrijven (39 procent) dan bij grotere (27 procent), en ook vaker bij arbeiders (39 procent) dan bij bedienden (29 procent). Daar schuilt dus een groot potentieel.
Bij de 70 procent werknemers waar de werkgever wel in welzijn investeert, gebeurt dat hoofdzakelijk via opleidingen om stressbestendiger te worden (29 procent), via initiatieven om ontspanning buiten de werkuren te organiseren (29 procent), door gezonde voeding/drank aan te bieden (24 procent), en via maatregelen om te de-connecteren en niet meer gestoord te worden na de werkuren (22 procent).
LEES MEER OP HRSQUARE.BE