57% van de werkgerelateerde gezondheidsklachten te wijten aan musculoskeletale aandoeningen

Preventie is key en om dat te benadrukken, controleert de arbeidsinspectie dit voorjaar of werkgevers in de sector van de vervaardiging van voedingsmiddelen en in de sector van de transport- en koeriersactiviteiten, hun risico’s goed in kaart hebben gebracht. “Om persoonlijke en prestatiegerichte problemen te voorkomen, wil de arbeidsinspectie er in eerste instantie voor zorgen dat de wetgeving met betrekking tot ergonomische arbeidsomstandigheden wordt nageleefd”, zegt ergonoom Hans Op het Eyndt van IDEWE. “De risicoanalyse is dan het eerste instrument dat in het vizier komt. Daar is nooit eerder zo specifiek de nadruk op gelegd, maar het is bijzonder belangrijk. Pas als je als werkgever op de hoogte bent van de mogelijke risico’s, kan je maatregelen nemen om ze te vermijden en die opnemen in het meerjarenplan en het jaaractieplan.”

Hans Op het Eyndt, Preventieadviseur Ergonomie, IDEWE © IDEWE

12 risicofactoren

Ergonomische risico’s gaan veel verder dan de typische onderwerpen, zoals tillen en verkeerd zitten, waar we spontaan aan denken. De VerV heeft 12 ergonomische risico’s gedefinieerd waar een risicoanalyse minstens aandacht aan moet besteden. Het gaat over:

  1. tillen, dragen en houden
  2. trekken en duwen
  3. repetitief werken
  4. verplaatsen van personen
  5. werken met beeldschermen
  6. werken in ongunstige houdingen
  7. staand werken
  8. zittend werken
  9. vermoeiend werken
  10. geknield en gehurkt werken
  11. cognitieve en mentale belasting
  12. omgevingsfactoren (verlichting, geluid, trillingen, klimaat)

“Een lichaam is gemaakt om te bewegen”, zegt Hans Op het Eyndt. “Dat bewegen wordt pas een probleem als het lichaam systematisch op een verkeerde manier belast wordt. Denk maar aan de kilometers die orderpickers met een transpallet moeten afleggen en daarbij een paar honderd keer per dag over een drempeltje moeten rijden. Of collega’s die continu dezelfde handelingen moeten uitvoeren tijdens het inpakken van bestellingen en ondertussen nagenoeg op dezelfde plaats blijven staan.”

Gebruiksvriendelijkheid en productiviteit

In de sectoren die momenteel in het vizier van de arbeidsinspectie komen, speelt vaak een combinatie van risicofactoren. “Je kan van een fysiek belastende job niet zomaar een job maken waar geen lichamelijke inspanning meer bij nodig is. Het is voor de werkgever dus vaak een moeilijke oefening, maar met gerichte maatregelen is het doorgaans wel mogelijk om situaties te optimaliseren. Vaak komt het neer op het introduceren van een reeks kleine verbeteringen waardoor de overbelasting kan afnemen. Dat kan bijvoorbeeld door verplaatsingen of het aantal bewegingen te beperken, in hoogte verstelbare transpallets en verwerkingstafels ter beschikking te stellen of afspraken te maken met leveranciers over het gewicht van de goederen. Ergonomie gaat bovendien hand in hand met gebruiksvriendelijkheid en productiviteit. Als een werkplek goed ontworpen is, is het ook aangenaam en comfortabel om daar te werken en dat komt de productiviteit ten goede.”

Aantrekkelijke werkgever

Naast de noodzaak om ergonomische maatregelen te nemen om MSA en ziekteverzuim te vermijden, is het ook een manier om je als werkgever te onderscheiden in the competition for talent. “Investeren in MSA-preventie gebeurt niet altijd spontaan omdat de aandoeningen zich vaak pas manifesteren na een lange tijd. De belasting blijft vaak jaren onder de radar. De weg naar herstel is helaas ook vaak lang. Het is dus belangrijk om proactief en preventief te handelen. Wie in deze sector aan de slag wil gaan, weet dat het over een fysieke job gaat. Het is logisch dat de werknemer dan zal kiezen voor een werkgever die dat ook erkent en die bereid is om in dialoog te gaan en risico’s op een duurzame manier aan te pakken. Waar werknemers zich onvoldoende ondersteund voelen door leidinggevenden en collega’s, dreigt er een hoger ziekteverzuim omwille van de MSA. Het zal ook langer duren vooraleer ze opnieuw de stap zetten om terug aan het werk te gaan.”

IDEWE biedt zowel voor grote bedrijven als kmo’s ondersteuning aan bij de opmaak van de risicoanalyse voor ergonomische problemen, de analyse van de aandachtspunten en het opzetten van een actieplan. Lees hoe we met een geïntegreerde aanpak een duurzaam resultaat bereiken. 

 

Meer info op www.idewe.be

Senior HR Business Partner

DP World Antwerp

HR talent werving en selectie

UZ Leuven

Projectleider soft HR

Motena

Projectbeheerder HR Analytics

Actiris

HR Directeur

Groep DIlbeek

Learning and Development specialist

Helden Van Het Zol

HR Adviseur Social Affairs

Aldi Holding

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Abonneer en krijg meer!

Abonnees krijgen niet alleen 6x per jaar het HR Square magazine in de brievenbus, maar genieten daarbovenop ook van exclusieve PLUS-artikels en tal van andere voordelen!

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.