71 procent van de Belgische werknemers maakt gebruik van een wagen om op het werk te geraken. 60 procent doet dit met een privéwagen, slechts 11 procent met een bedrijfswagen. Enkel bedrijfswagens aanpakken is op zich dus niet dé oplossing om het fileprobleem op te lossen. 15 procent van de werknemers gaat te voet of met de fiets naar het werk en 14 procent neemt het openbaar vervoer. Dat blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 1754 werknemers.
“Het is logisch dat onze wegen dichtslibben”, vindt Hermina Van Coillie, HR Research Expert bij Securex. “Als al deze mensen op hetzelfde uur op hun kantoor moeten zijn en ongeveer op hetzelfde uur weer stoppen, is dit onvermijdelijk. Deze verkeerssituatie kunnen we verbeteren door bijvoorbeeld snel werk te maken van een wettelijk kader voor glijdende uren. Ook het thuiswerk promoten waar het kan, biedt soelaas voor de toenemende congestie. Uit eerder onderzoek blijkt dat momenteel slechts 17 procent van de werknemers kan kiezen waar en wanneer hij werkt. 30 procent kiest waar hij werkt en 31 procent wanneer. Nog heel wat verbeterpotentieel dus.”
Privéwagen vooral voor buiten de stad
Het gebruik van de privéwagen om naar het werk te rijden, verschilt van regio tot regio. Zo neemt in Wallonië 70 procent van de werknemers zijn privéwagen om te gaan werken, terwijl dit in Vlaanderen 61 procent is. Van de werknemers in Brussel gebruikt slechts 1 op de 4 zijn privéwagen om te gaan werken.
“Werkgevers zouden het openbaar vervoer meer kunnen promoten, vooral in Vlaanderen. En voor werknemers die dicht genoeg bij huis wonen, kan de fiets, al dan niet elektrisch aangedreven, een volwaardig en minder belastend alternatief zijn”, suggereert Van Coillie.
Of je binnen of buiten de stad woont, bepaalt eveneens het gebruik van de privéwagen. Van de werknemers die in de stad werken, komt 58 procent met de wagen, van wie 48 procent met een privéwagen. Bij werknemers die buiten de stad werken, loopt dit al snel op tot 82 procent, van wie 71 procent met een privéwagen.
Het openbaar vervoer: een goed alternatief?
55 procent van de mensen die in Brussel werken, beroept zich op het openbaar vervoer, tegenover slechts 14 procent in Wallonië en amper 9 procent in Vlaanderen. Bedienden en kaderleden (18 procent) maken meer dan dubbel zoveel gebruik van het openbaar vervoer om naar het werk te gaan dan arbeiders (7 procent). En ook meer vrouwen (17 procent) dan mannen gaan met het openbaar vervoer naar het werk (12 procent).
Er is dus nog veel ruimte voor de overheid om in samenwerking met de sociale partners te werken aan een wettelijk kader dat creatieve oplossingen biedt voor zowel werktijd als werkplaats. Ook het openbaar vervoer dient zijn steentje bij te dragen. Want met het openbaar vervoer ben je momenteel (gemiddeld genomen) nog altijd het langst onderweg, namelijk meer dan anderhalf uur. Dit verklaart ongetwijfeld waarom het openbaar vervoer als het meest belastende alternatief voor de wagen ervaren wordt.
Bron: Securex (securex.be)