Voor veel Belgische bedrijven is CSR het businessmodel voor de toekomst. Naast de 75% die vindt dat duurzaam ondernemen de investering waard is, ziet 68% CSR zelfs als een noodzaak om te overleven in de snel en sterk veranderende wereld. Grote bedrijven zijn daar iets vaker van overtuigd (73%) dan kmo’s (66%). Daartegenover zijn er veel minder bedrijven die CSR zien als iets dat enkel goed is voor het imago (23%) of snel zal overwaaien (13%).
In de perceptie is duurzaam ondernemen blijkbaar over het kantelpunt heen van pure kosten naar rendabele investering. Nog slechts 39% van de 640 CEO’s en managers die deelnamen aan de studie, zien CSR als een extra kostenpost voor hun onderneming. 43% vreest wel dat hun klanten de rekening zullen betalen.
‘Return on CSR-investment’
De CSR Monitor peilde ook naar de vruchten die de bedrijven (denken te) plukken van hun CSR-investeringen. Die zien ze in eerste instantie op het vlak van HR: 70% denkt dat duurzaam ondernemen de eigen medewerkers motiveert, 62% dat het talentvolle medewerkers aantrekt. Zo wordt CSR misschien wel het wapen bij uitstek in de ‘war for talent’.
Verder zien de bedrijven ook economische voordelen. 59% stelt dat CSR een aankoopcriterium is geworden voor hun klanten en 57% vindt dat het helpt om kosten te besparen.
Belgische ‘believers’
De studie clustert de bedrijven uiteindelijk in drie groepen. De cluster CSR believers is met 54% de grootste. Zij zien CSR als enige weg vooruit. Ze ondernemen duurzaam – of willen dat doen – vanuit overtuiging. Vlaanderen telt percentueel meer believers (60%) dan Brussel (55%) en Wallonië (37%).
De 29% CSR pragmatics investeren in CSR omdat het verwacht wordt door de klanten en de omgeving. Ze zien dat duurzaam ondernemen hun merk sterker kan maken, maar beschouwen het ook vaker als een extra kostenpost. In de industriële sector (39%) en Wallonië (44%) vinden we in verhouding meer pragmatics.
De CSR passives, ten slotte, vormen met 17% de kleinste cluster. Zij geloven niet in CSR op lange termijn en denken dat duurzaam ondernemen een concept is dat wel snel zal overwaaien. In verhouding vind je iets meer passives onder de kmo’s (20%) en start-ups (25%).
Bron: Trendhuis (trendhuis.be)