Met Sinterklaas in aantocht zijn heel wat gezinnen druk in de weer om een geschikt sinterklaascadeau te vinden voor de kinderen. Ook werkgevers zijn op zoek naar een leuk geschenk voor hun medewerkers. Uit onderzoek blijkt namelijk dat Sinterklaas bij het merendeel van de bedrijven zich niet richt tot de kinderen van de werknemers, maar tot de werknemers zelf.
Maar liefst 60 procent van de Vlaamse werknemers viert Sinterklaas op het werk. Onder hen krijgen 8 op de 10 een cadeau van de werkgever. Dat is beduidend meer dan bij onze noorderburen, waar slechts 40 procent van de werknemers Sinterklaas viert op het werk.
Daarnaast valt ook op dat Vlaamse bedrijven met jongere werknemers (< 34 jaar) meer geneigd zijn om Sinterklaas te vieren dan bedrijven met oudere werknemers (55+). Van de werknemers aan wie Sinterklaas een bezoekje brengt, krijgt zo’n 84 procent een cadeau. Zo blijkt uit onderzoek van webwinkel bol.com.
Snoepgoed en cadeaukaarten
Snoepgoed is veruit de populairste attentie met Sinterklaas. Al is 1 op de 3 Vlaamse werkgevers geneigd om een groter cadeau te schenken aan zijn medewerkers, meestal in de vorm van een cadeaukaart. In de jaar-op-jaar verkoop is te zien dat de vraag toeneemt. Vorig jaar werden bij bol.com duizenden cadeaukaarten verkocht in België. Dat maakt cadeaukaarten veruit het meest verkochte product bij bol.com bij Belgen in 2014.
Daarnaast schaffen bedrijven tijdens de feestdagenperiode ook vaak een zakelijk cadeau aan. Hierbij zijn naast cadeaukaarten ook artikelen binnen de categorie ‘Computer & Games’ en Nederlandstalige boeken erg populair.
Bron: bol.com