Het aantal werknemers dat langdurig ziek is, piekt. Liefst 41,7 procent van de werkgevers had afgelopen jaar een langdurig zieke collega in het team. Maar uit het oog is nu eens niet hetzelfde als uit het hart: acht op de tien van die werkgevers hield tijdens deze afwezigheid contact via berichtjes of telefoontjes.
Het aantal langdurig zieke werknemers neemt al een aantal jaren toe. Meer dan 4 op de 10 kmo-werkgevers kreeg er het afgelopen jaar dan ook mee te maken. In een bevraging van Liantis bij 1.050 bedrijfsleiders blijkt dat 8 op de 10 werkgevers contact onderhouden met hun medewerkers. 39,4 procent stuurt geregeld een berichtje om te vragen hoe het gaat en hetzelfde percentage belt geregeld even om in te checken. 12,4 procent houdt contact via andere collega’s, via zijn of haar partner, of familie (5,8 procent) of via de arbeidsarts (5,1 procent).
“Het is zeker aan te bevelen om een warm contact te bewaren met de medewerker – uiteraard wel afhankelijk van de (medische) situatie. De verbondenheid met de werkvloer blijft immers belangrijk”, zegt Lisa Jeuris (Liantis). “Wettelijke regels rondom het contact zijn er niet. Maar we raden aan om het contact te beperken tot ongeveer maandelijks, tenzij er in onderling overleg iets anders afgesproken wordt. En een kaartje na bijvoorbeeld een maand afwezigheid om beterschap te wensen, is ook altijd een goed idee. Als een werknemer tijdelijk geen contact meer wenst, moet je hier als werkgever rekening mee houden. Je spreekt dan het best meteen af wie de eerste stap weer zet na verloop van tijd. Bespreek ook vooral wat de werknemer graag heeft: wil hij of zij nog nieuwsbrieven, algemene communicatie of attenties ontvangen die het aanwezige personeel ook krijgt?”
Terugkeer bespreken
Ook de terugkeer naar de werkvloer na een lange afwezigheid, is vaak een evenwichtsoefening voor de werkgever. Want hoe pak je dit op een juiste manier aan? Zes op de tien werkgevers voorzien alvast een aangepast traject voor de heropstart. Zo biedt 36 procent de mogelijkheid om deeltijds te starten, 23 procent voorziet aangepast werk of werkschema en 18 procent geeft de optie om (tijdelijk) over te schakelen naar een andere functie intern.
“Na het recente nieuws rond de zogenaamde ontslagmachine bij re-integratietrajecten, is het fijn om te zien dat veel werkgevers alle mogelijkheden bekijken en onderzoeken om medewerkers op een goede manier te begeleiden bij de terugkeer naar de werkvloer”, aldus Lisa Jeuris. “Wij raden ook altijd aan om de terugkeer naar de werkvloer, indien mogelijk, op een informele manier te bespreken. Verschillende partijen kunnen hier allemaal hun rol in spelen: de werkgever, de leidinggevende, de personeelsverantwoordelijke, de arbeidsarts, de preventieadviseur psychosociale aspecten… Samen kunnen alle partijen dan op zoek naar de best mogelijke en best werkbare oplossing. Enkel in uiterste gevallen is een formele weg een laatste optie om de terugkeer naar het werk indien mogelijk te bewerkstelligen.”
LEES MEER OP HRSQUARE.BE
- Wekelijks gaat zo’n drie uur verloren aan nutteloze meetings
- België behoudt 8ste plaats in Europese ranglijst van buitenlandse investeringen
- Helft Belgische werknemers doet aan ‘task masking’
- Verlies van rijbewijs gelijk aan verlies van werk? Kan een werkgever een werknemer ontslaan om dringende reden wegens een ingetrokken rijbewijs?
- Helft van de Belgische bedienden weet niet hoe hun loon wordt bepaald