Aangepast onkostenbeleid kan financieel welzijn medewerkers verhogen

Organisatie

Zowel bedrijven als medewerkers maken zich zorgen om de stijgende levenskosten. Hoewel 42 procent van de werkgevers aanmoedigt om thuis te werken en zo te besparen op de energiekosten op kantoor, zegt net de helft van de Belgische werknemers (49 procent) méér op kantoor te zullen werken indien de werkgever het onkostenbeleid niet aanpast aan de stijgende inflatie.

De stijgende inflatie is overal voelbaar. Een onderzoek van SAP Concur toont aan dat werkgevers en werknemers proberen te besparen op energiekosten. 44 procent van de Belgische werknemers verklaart dat hun werkgever reeds een eenmalige betaling deed om hen te helpen met hoge inflatiekosten. Dat betekent dat meer dan de helft nog geen financiële steun ontving sinds de crisis. Dat is echter wel welkom, besluit het onderzoek.

Hoe zien werknemers die financiële steun liefst tegemoetkomen? 77 procent van de respondenten verkiest een hoger salaris of een loonsverhoging. 47 procent geeft aan dat flexibele werktijden gunstig zouden zijn. 58 procent zegt dat een eenmalige uitkering voor de kosten van levensonderhoud zou helpen. 31 procent verkiest benzinevouchers of een mogelijkheid om woon-werkverkeer te vergoeden.

Kleine kosten worden niet ingegeven

Een andere manier waarop werkgevers het financieel welzijn van werknemers kunnen verhogen, is door een aangepast onkostenbeleid, zo blijkt. In het onderzoek stelt 60 procent van de werknemers dat een uitgestelde onkostenvergoeding een bedreiging vormt voor de persoonlijke financiën. Financiële en HR-besluitvormers zijn het hier gedeeltelijk mee eens: één op de drie zegt dat de huidige economische situatie ertoe kan leiden dat kosten van werknemers te laat worden betaald, waardoor het personeel niet meer kan rondkomen. 

Daarbovenop zegt bijna de helft van de werknemers (46 procent) dat het terugvorderen van onkosten moeilijk en/of tijdrovend is. Kleine bedragen worden vaak niet in rekening gebracht. 66 procent is bezorgd zo financieel verlies te leiden. De reden waarom (kleine) kosten niet worden ingegeven, is bij 46 procent te verklaren door de vrees dat de manager slecht over hen zal denken. 50 procent vreest zo onbedoeld fraude te plegen door fouten te maken, 62 procent vreest de manager in de problemen te brengen als zij hun onkosten verkeerd declareren.

LEES OOK OP HR SQUARE:

HR application & data expert

Port of Antwerp-Bruges

HR-manager

Benelux Unie

Payroll Manager

FSMA

HR Consultant – Recruitment & HR Projects

Atlas Copco

Consultant werving en selectie

UZ Leuven

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.