In opdracht van Microsoft voerde Ipsos een onderzoek naar de bronnen van productiviteitsverlies en ergernissen bij meer dan 5500 kmo-medewerkers in 16 Europese landen. In België werden 250 werknemers online bevraagd.
Niet het e-mailverkeer zorgt voor de grootste ergernis bij de kmo-medewerker, zo blijkt. Gemiddeld ontvangt die medewerker zo’n 40 e-mails per dag. Bijna de helft (38%) van de respondenten ontkent dan ook dat ze dagelijks overladen worden met informatie en e-mails. Sterker nog, een ruime meerderheid (71%) zegt dat e-mail de belangrijkste manier is om hun werk gedaan te krijgen, gevolgd door telefoontjes (55%). Meestal wordt e-mail als grootste bron van tijdverlies beschouwd, maar in de praktijk werkt het blijkbaar omgekeerd. E-mail blijkt een prima middel om het werk vooruit te helpen.
De grootste oorzaken van tijdverlies zijn vooral te vinden in allerhande administratieve rompslomp (die vaak zelf overbodig is of lijkt), gevolgd door inefficiënte vergaderingen, onduidelijke prioriteiten en logge interne processen.
Bron: Microsoft (microsoft.com)