Zelfsturing: Naar een hiërarchie van doelen

Wanneer we het in een organisatiecontext hebben over hiërarchie, gaat het bijna steeds om een hiërarchie van mensen. Bijna per definitie houdt dergelijke hiërarchie in dat medewerkers mínder autonomie hebben. Maar er is ook een ándere hiërarchie die níet in tegenstelling is tot autonomie: de hiërarchie van doeleinden, van purposes.

Betrokkenheid: Aandacht doet groeien

De coronacrisis, en de afstand die op die manier ontstond, toonde nogmaals aan hoe belangrijk het is om niet alleen een zakelijke band te hebben met werknemers, maar ook een persoonlijke. Spontane ontmoetingen, georganiseerde events en kleine attenties versterken en verdiepen de relatie die organisaties hebben met hun werknemers, en verhoogt hun tevredenheid, schrijft Lien De Beer.

Het belang van ventilatie voor een gezonde werkomgeving

Een goede luchtkwaliteit is een belangrijk aspect van een gezonde en aangename werkruimte, maar tegelijk ook het minst zichtbare. Niet verwonderlijk dus dat veel werkgevers er weinig bewust mee bezig zijn en er vaak onvoldoende kennis over hebben. Daarom breekt Jan Van Bouwel een lans voor meer proactiviteit rond goede ventilatie en zet hij je op weg om dat in je eigen organisatie goed aan te pakken.

Hoe zet u met succes een assessment center op?

Een verkeerde aanwerving kan een bedrijf erg duur uitvallen. Om deze valkuil te vermijden, kan u een assessment center inzetten om de beste talenten op te sporen. Wat zijn de voordelen en uitdagingen van het assessment center? PerformanSe, de specialist in het beoordelen van soft skills, legt de beste praktijken uit.

Cafetariaplannen zijn niet de vijand van de Belgische schatkist

Cafetariaplannen zitten al een tijd in het oog van de storm, zowel in politieke kringen als in de media. Dat toonden de hevige reacties op de recente voorstellen van Luminus en Delhaize duidelijk aan. Werkgevers, die het dikwijls echt ter goeder trouw toepassen, lopen op eieren en voelen zich geviseerd. Er wordt gesuggereerd dat cafetariaplannen zowat de nagel aan de doodkist van de sociale zekerheid zouden zijn.

Discover the real talent in the war for talent

In de laatste fase van deze gezondheidscrisis lijkt de mobiliteit op de arbeidsmarkt terug te keren. Meer mensen willen het komende jaar van job veranderen, en werkgevers gaan op zoek naar extra werknemers. Hoe vermijdt u als recruiter daarbij foute aanwervingen? Een bijdrage van Melany Payoux, onderzoeksingenieur bij PerformanSe.

Verloning als retentie-instrument

Verloning is een van de redenen waarom medewerkers een job in een andere organisatie aannemen. Hen de mogelijkheid geven zelf een deel van hun pakket in te vullen, is een relatief eenvoudige manier om huidige personeelsleden te behouden en nieuwe aan te trekken. Een bijdrage van Ellen Roelants, expert verloning bij Acerta Consult.

De do’s en don’ts voor hybride werken

Wanneer we het hebben over Het Nieuwe Werken, geven steeds meer organisaties aan dat ze kiezen voor een hybride model. Deze vorm combineert het beste van twee werelden: het slaat een brug tussen de flexibiliteit van werken op afstand en de sociale interactie die de vertrouwde kantoorruimte biedt. Toch komt er ook veel bij kijken – zeker voor HR-professionals.

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen