< Terug naar overzicht

Dit zijn de 7 eigenschappen van future proof managers

Als er iets is wat we het afgelopen jaar hebben geleerd is dat betrokkenheid, heldere communicatie en aanpassingsvermogen de smeerolie zijn waarop succesvolle organisaties draaien. Welke eigenschappen maken jou als leidinggevende nu écht future proof?

Nog niet zo lang geleden werd bij leiderschap vooral gedacht aan visie, autoriteit en een top down aanpak. Inmiddels weten we dat het steeds minder gaat om wát je doet, maar om hóe je het doet. Wat mij betreft zijn onderstaande eigenschappen dé kenmerken voor de leidinggevende van de toekomst.

Juist nu is er behoefte aan managers die richting geven in onzekere tijden, mensen bij elkaar brengen en de weg plaveien naar transformatie en vernieuwing. Die in staat zijn een veilige werkomgeving te creëren, waarin iedereen zich thuis voelt.

 

 

Dennis Valkema (Talentsoft):
“Juist nu is er behoefte aan managers die richting geven in onzekere tijden, mensen bij elkaar brengen en de weg plaveien naar transformatie en vernieuwing.” © GF

1. Je bent een gids

Inmiddels hoeft een manager niet meer alleen op de boeg te staan om zijn of haar schip door de storm te navigeren. In plaats van de rol van autocratisch kapitein aan te nemen, is het belangrijker om een gids te zijn: iemand die richting geeft, maar ook openstaat voor suggesties als er een andere koers gevaren moet worden.

2. Je luistert écht

Anno 2021 gaat het erom dat je teamleden weten dat ze gehoord worden en dat je hun zorgen, vragen en ambities serieus neemt. Ga één-op-één met hen in dialoog, stel vragen en luister met een empathisch oor – ook als het niet over werk gaat. Dat was offline al zo, maar nu helemaal. Probeer dus écht te luisteren en geef de ander je volledige aandacht.

3. Je geeft ruimte aan fouten, ook die van jezelf

Ervaren managers zoeken geen zondebok als er iets misgaat. Integendeel: ze zijn niet bang om te erkennen dat ze zelf een fout hebben gemaakt, juist om ervoor te zorgen dat anderen durven te experimenteren. De angst om te mislukken kan het proces van disruptief denken enorm in de weg zitten, terwijl iedere hedendaagse managementgoeroe je tegenwoordig – terecht – zal vertellen dat een cultuur van innovatie alleen kan ontstaan wanneer er ruimte is voor ‘slimme’ fouten.

4. Je hebt een sterk empathisch vermogen

Empathische managers zijn in staat om diepere verbindingen met hun medewerkers aan te gaan, wat zorgt voor meer betrokkenheid en productiviteit op de (virtuele) werkvloer. Het gaat er niet om dat je ineens de beste vriend van je werknemers bent, het draait erom dat je laat zien dat je hen vertrouwt, steunt en stimuleert. Dat je je kunt inleven in de emoties en reacties van een ander, en dat je soms je eigen ego echt even opzij zet.

5. Je staat open voor andere perspectieven

Organisaties presteren over het algemeen beter wanneer hun mensen een mix zijn van generaties, gender en culturele of etnische achtergronden. Voorwaarde is wel dat je als leidinggevende open staat voor de perspectieven van alle teamleden en uitdraagt naar je team dat verschillende ideeën, achtergronden en talenten vaak unieke inzichten en verrassende oplossingen kunnen opleveren.

6. Je bent niet bang voor verandering

Future proof managers houden niet krampachtig vast aan het verleden, ze durven te experimenteren, ze zijn in staat innovatief te denken en zien in dat (digitale) transformatie vaak nu al nodig is om in de toekomst succesvol te zijn. Ook als dat betekent dat een strategie opnieuw geformuleerd moet worden, of dat een bedrijfsmodel toe is aan innovatie.

7. Je bent authentiek

Zoals ik hierboven al vernoem, is empathisch vermogen ongelofelijk belangrijk. Maar: aardig doen tegen anderen, puur om draagvlak te creëren voor jouw ideeën, of om je gevoel van eigenwaarde te versterken, dat kan dramatisch uitpakken. Het komt namelijk niet betrouwbaar over als je als manager complimentjes uitdeelt om vervolgens je medewerkers snoeihard terecht te wijzen op hun tekortkomingen. Wees dus authentiek: het is veel beter om eerlijk en reëel te zijn, in plaats van een rol te spelen. Blijf dicht bij jezelf, en wees niet bang je eigen kwetsbaarheden te tonen. Zo haal je niet alleen het beste uit jezelf, maar ook uit je mensen.

    

De auteur, Dennis Valkema, is General Manager Benelux bij Talentsoft. Hij schreef deze bijdrage als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen