< Terug naar overzicht

Heart-centered Leiderschap

De meeste ondernemers gaan ervan uit dat het succes afhankelijk is van hun productexpertise, gekoppeld aan enige kennis van hoe een bedrijf te runnen. Toch begint het te dagen dat ‘cultuur’ en ‘leiderschapsstijl’ even belangrijke succesfactoren zijn.

Er zijn veel leiderschapsstijlen die in het verleden goed hebben gewerkt, waaronder autoritair en paternalistisch leiderschap, en de volledige omwenteling naar zelfsturende teams die we nu steeds meer zien. Maar in dit nieuwe tijdperk van relaties werken deze vaak tégen een bedrijf. Er is meer en meer bewijs dat een meer mensgericht of hartgericht leiderschap de beste resultaten oplevert op de lange termijn, met je team én met je klanten.

Top business consultants en toonaangevende voorstanders van deze leiderschapsstijl, Susan Steinbrecher en Joel Bennett, leveren goed werk omtrent de details van het waarom en hoe deze aanpak leidt tot meer tevredenheid en welzijn voor het team, en in het verlengde daarvan, tot de winst en de impact van het bedrijf (zie hun boek Heart-Centered Leadership: Lead Well, Live Well). Hier zijn een paar voorbeelden, zowel uit hun boek en als onze eigen ervaring, die de waarde en de behoefte aan meer aandacht voor het menselijke element benadrukken.

Dorothée Willems (Coaching The Shift)
“Er is steeds meer bewijs dat teams en leiders die zich richten op het menselijke element niet alleen goed leven, maar ook winnen in hun winstgevende doelstellingen.” © GF

Managers klagen vaak over de hoeveelheid tijd die wordt verspild aan vergaderingen, omdat een van de teamleden gewoon wil worden gehoord, of het gevoel heeft dat wat hij of zij heeft gezegd niet wordt gewaardeerd. Grote leiders leren actief te luisteren naar gesprekken, zodat mensen de voortgang niet ophouden om alleen maar begrepen te worden.

Ontwrichtende kantoorpolitiek begint zich te manifesteren. Zwakke richtlijnen, slechte communicatie en ineffectieve culturen zijn voedingsbodems voor een negatieve interpersoonlijke dynamiek binnen een organisatie. ‘Kantoorpolitiek’ gaat over eigenbelang en eigenwaarde. Hartgerichte leiders creëren geëngageerde teams die te gemotiveerd zijn om tijd te verspillen aan deze politiek.

Investeringen en overnames mislukken. Het falen is vaak niet te wijten aan fiscale onverantwoordelijkheid of gebrek aan zorgvuldigheid. Business-to-business relaties mislukken meestal omdat het leiderschapsteam de impact en het belang van de erkenning van het menselijke element onderschat. Effectieve ondernemersleiders richten zich op het vroegtijdig bevredigen van de behoeften van mensen.

Teamconflicten worden persoonlijke gevechten. Een conflict en een gevecht zijn niet hetzelfde. De beste ondernemers begrijpen hun mensen en omarmen een constructief conflict tijdens het sturen door het doolhof van innovatie en verandering. Giftige relaties zijn emotionele, vaak persoonlijke, meningsverschillen die contraproductief zijn. De angst om constructieve conflicten aan te gaan al evenzeer.

De vraag naar coaching, counseling en discipline-training is groot. De meest gebruikte werkplektrainingen gaan echt over hart-gerelateerde onderwerpen. Medewerkers hebben behoefte aan training in coaching en counseling, omdat ze moeite hebben met het communiceren met teamleden of niet weten hoe zij met conflicten kunnen omgaan.

Moeilijkheden om belangrijke medewerkers te behouden. Topteamleden verlaten zelden het bedrijf. Al te vaak is stoppen een reactie op een waargenomen gebrek aan leiderschap of waardering door belangrijke leidinggevenden. Menselijk georiënteerde leiders verbinden zich met elk teamlid op een persoonlijk niveau om aanhoudend engagement te verzekeren.

Bewijs van het ethisch overschrijden van de lijn. Als ondernemers alleen een exclusieve focus op het eindresultaat laten zien, kunnen teamleden zichzelf ervan overtuigen dat ze de regels moeten buigen om succesvol te zijn, wat gemakkelijk kan leiden tot liegen, bedriegen en stelen. Leiders moeten zich in hun handelen en elke boodschap richten op een cultuur waarin de mens centraal staat.

Er is steeds meer bewijs dat teams en leiders die zich richten op het menselijke element niet alleen goed leven, maar ook winnen in hun winstgevende doelstellingen.

Hoe duidelijk is dit in jouw leiderschapsstijl, je toewijding aan persoonlijk begrip, open geest, authenticiteit, vertrouwen en integriteit? Als je het niet hebt geprobeerd, of je krijgt niet de feedback van je team die je wil, dan is het wellicht tijd om jezelf aan te kijken in de spiegel, met mildheid en oprechtheid.

De auteur, Dorothée Willems, is founding partner en ICF Certified Coach MCC bij Coaching The Shift. Zij schreef deze bijdrage als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen