< Terug naar overzicht

Mobiliteitsoplossingen aanbieden op maat van het individu

Ook al blijft de (bedrijfs)wagen het belangrijkste vervoersmiddel voor het woon-werkverkeer, steeds meer combineren we vervoersmodi om de verplaatsingen van en naar het werk te maken. Organisaties kunnen medewerkers ondersteunen door hen een breed aanbod van vervoersmiddelen aan te bieden, schrijft expert Glenn Van Oevelen van Acerta.

19,4 kilometer: zo ver woont een werknemer in de privésector gemiddeld van zijn werkplek. Die afstand neemt jaar na jaar een klein beetje toe, maar uiteindelijk is de Belg nog altijd relatief dicht bij huis aan de slag. De ‘gemiddelde’ werknemer legt die kleine 20 kilometer nog steeds vooral met de wagen af, zo leert de mobiliteitsbarometer van Acerta, een onderzoek naar het verplaatsingsgedrag van werknemers in de private sector. Zo neemt 61,6 procent van de werknemers dagelijks de wagen. Dat is veel, maar wel degelijk een daling ten opzichte van 2018, toen 65 procent nog zwoer bij de auto.

Bedrijfswagen blijft populair

Dat de auto een klein beetje inboet aan populariteit, is niet omdat er minder bedrijfswagens zouden zijn. In de privésector neemt hun aantal zelfs iets toe, nadat we vorig jaar een stagnatie hadden vastgesteld. In 2019 reed 20,6 procent van de bedienden rond in een wagen van de baas, terwijl dat het jaar ervoor nog 19,6 procent was. De stijging is het opvallendst bij vrouwelijke bedienden: 11,5 procent van hen heeft nu een bedrijfswagen, wat 8,5 procent meer is dan een jaar eerder.

Glenn Van Oevelen (Acerta) “Het is duidelijk dat mobiliteit vandaag een erg belangrijk thema is, ook voor individuele werknemers. Daarom is het best mobiliteit vanuit de individuele medewerker aan te pakken en niet te kiezen voor dezelfde oplossing voor iedereen.” © GF

Waarom neemt de populariteit van de bedrijfswagen toe, ook al ligt hij maatschappelijk onder vuur? De toenemende krapte op de arbeidsmarkt is alvast een belangrijke reden: die maakt dat ondernemingen sneller geneigd zijn een wagen toe te voegen aan het pakket dat ze aanbieden. Maar ook de opkomst van cafetariaplannen, waarvan wagens vaak deel uitmaken, verklaart de populariteit.

Combineren en afwisselen

De populaire (bedrijfs)wagen krijgt in ons land het gezelschap van andere vervoersmiddelen, in het bijzonder de fiets. Steeds meer werknemers combineren twee vervoersmiddelen op één traject en leggen bijvoorbeeld de plooifiets in de koffer voor de laatste kilometers in de stad.

Net zo goed wisselen werknemers vervoersmiddelen af in functie van de omstandigheden. 'Met de fiets als het kan, met de wagen als het moet', blijkt al voor een deel van de populatie op te gaan. Het weer is 's ochtends een belangrijke factor die mee de keuze bepaalt. Andere factoren zijn of er onderweg boodschappen moeten worden gedaan en of de kinderen aan school moeten afgezet worden.

In 2019 koos 30,5 procent van de werknemers geregeld voor de fiets, 15,8 procent meer dan het jaar voordien. Ongeveer de helft van die groep – of 14,1 procent van alle werknemers – kiest steevast voor de fiets. De opkomst van de fiets, al dan niet in combinatie met de wagen, kan verklaard worden door de toenemende aandacht voor duurzaamheid, maar ook door de nadruk die steeds meer bedrijven leggen op gezondheid en voldoende bewegen. Ook de mobiliteitsproblemen, die tegenwoordig overal optreden, spelen een rol.

Breed aanbod

Wat moet u nu aanvangen met al deze informatie? Het is duidelijk dat mobiliteit vandaag een erg belangrijk thema is, ook voor individuele werknemers. Daarom is het best dat de werkgever de mobiliteit vanuit de individuele medewerker aanpakt en niet kiest voor dezelfde oplossing voor iedereen. De individuele mobiliteitsnoden bepalen welke oplossingen interessant zijn voor de medewerker. Een breed aanbod is dus nodig, van de klassieke bedrijfswagen en het abonnement voor het openbaar vervoer tot (elektrische) bedrijfsfietsen, steps, deelauto's en wat nog meer.

Vergeet daarbij ook niet de mogelijkheid om thuis te werken of zelf deels te bepalen wanneer men naar het bedrijf komt. Wanneer de werknemer 's ochtends op de radio hoort dat er lange files staan, dan bespaart het veel stress te weten dat hij of zij die kan vermijden door alvast en uurtje thuis te werken.

Uiteindelijk is de 19,4 kilometer slechts een gemiddelde en is elk woon-werktraject verschillend. Aan ondernemingen om de medewerker aan het stuur te zetten van hun mobiliteit, of dat nu het stuur van een bedrijfswagen of van een speedpedelec is...


De auteur, Glenn Van Oevelen, is Managing Consultant Legal bij Acerta. Hij schreef deze bijdrage als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen