< Terug naar overzicht

Naar een nieuwe invulling van leiderschap

De huidige context van continue verandering vergt een nieuwe invulling van leiderschap in organisaties. Micromanagement maakt plaats voor autonomie, wat zowel de organisatie als de medewerker ten goede komt, weet Ilse Van Autreve van Randstad RiseSmart.

Leiderschap is een erg actueel onderwerp waar vele organisaties mee aan de slag gaan. Belangrijk is daarbij om te vertrekken vanuit een doordachte visie op leiderschap. Al te vaak zien we ondernemingen die een probleem willen oplossen door snel een of andere leiderschapstraining op te zetten. Wie evenwel alleen focust op de uitdagingen van vandaag, zal nooit veel verder komen dan het blussen van brandjes. Door na te gaan wat de organisatie (over)morgen nodig heeft, bouw je aan een leiderschapstraject voor de lange termijn.

Wanneer we deze oefening doen met organisaties, komen een aantal elementen steeds weer terug. Zo begrijpen steeds meer organisaties dat een openfeedbackcultuur waar leidinggevenden, maar ook collega’s, elkaar continu versterken door feedback te geven, echt wel een meerwaarde is. Wat ook terugkomt, is de nood aan medewerkers die, op basis van een duidelijke richting, autonoom bepalen op welke manier zij hun doelen zullen behalen. Tot slot is het zorgende aspect van leiderschap belangrijk: organisaties beseffen dat ze zorg moeten dragen voor het geheel van hun medewerkers.

Ilse Van Autreve
“Wanneer medewerkers worden gehoord, zijn ze creatiever, komen ze innovatiever uit de hoek, en zijn ze sneller bereid de spreekwoordelijke extra mijl af te leggen.”
© GF
                              

We vatten we het weleens samen onder de noemer dare and care, wat zoveel wil zeggen als: een leidinggevende is voldoende zorgend ten aanzien van zijn of haar medewerkers, maar durft het ook aan om diezelfde medewerkers uit te dagen.

Duidelijke doelstellingen

Dat alles maakt het nodig om af te stappen van hoe het vroeger ging, toen de persoon met de grootste beroepstechnische kennis promotie kreeg en leidinggevende werd – de people skills die in die nieuwe rol nodig zijn, kwamen er nadien pas bij. Door zo te werken, krijg je leidinggevenden die de strategie vertalen in zeer duidelijke doelstellingen en instructies. Logisch ook, want de leidinggevende kent het vak nu eenmaal als geen ander.

Die aanpak legde bedrijven in het verleden geen windeieren, toch merken we vandaag dat steeds meer succesvolle ondernemingen en teams hiervan afstappen. In de plaats komt een nieuwe invulling van leiderschap. De duidelijke operationele doelstellingen en voorgekauwde instructies maken plaats voor een leiderschap dat autonomie stimuleert en medewerkers aanspreekt. De grote strategische doelen van de organisatie worden in dergelijke moderne organisaties vertaald als teamdoelstellingen, waarbij de medewerkers een speelveld krijgen waarop ze autonoom de doelen kunnen aanpakken. Communicatie is de sleutel tot deze nieuwe, participatieve vorm van leiderschap: leidinggevenden die mét de medewerker praten in plaats van over hem of haar, die open communiceren en, behalve instructies geven en controleren, durven en kunnen vragen hoe het met de medewerker gaat.

Waar leidinggevenden niet dicht bij de mensen staan en een echte connectie met hen hebben, daar lukt het niet om in deze context impact te hebben. Maar wanneer medewerkers worden gehoord, zijn ze creatiever, komen ze innovatiever uit de hoek en zijn ze sneller bereid om de spreekwoordelijke extra mijl af te leggen. Door medewerkers op regelmatige basis te vragen naar hun interesses, kom je tot sterkere teams die de organisatie in deze complexe wereld vooruit willen en kunnen helpen.

Tegelijk is deze nieuwe invulling van leiderschap ook een zegen voor medewerkers. In organisaties waar de stap is gezet, zien we minder absenteïsme, minder verloop en minder klachten omtrent stress en burn-out. Het wijst er allemaal op dat medewerkers zich beter in hun vel voelen en uiteindelijk ook gelukkiger zijn.

De auteur, Ilse Van Autreve, is senior advisor bij Randstad Risesmart. Zij schreef deze bijdrage als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen