< Terug naar overzicht

Opleiding: De meerwaarde van investeren in een eigen academy

Of je al dan niet investeert in de opleiding van medewerkers, is meer dan ooit een argument voor kandidaten wanneer ze kiezen waar ze aan de slag zullen gaan. Idealiter biedt een organisatie die opleidingen aan in een eigen ‘academy’.

De Planet Group investeert in een eigen Planet Academy, een seminarie- en opleidingsinstituut voor werknemers uit de verschillende ondernemingen binnen de groep. Er zijn voor onze organisatie meer dan voldoende elementen om te investeren in mensen, argumenten die opgaan voor alle ondernemingen, in welke sector ze ook actief zijn.

Up-to-date blijven

Voor een organisatie is het belangrijk dat medewerkers up-to-date blijven. Als HR-verantwoordelijke is het een belangrijke taak om niet alleen de ideale werknemer aan te werven, maar ook om ervoor te zorgen dat die werknemer ideaal blijft. Dat wil zeggen dat je voldoende investeert in de opleiding van die werknemers in functie van de organisatiedoelstellingen en strategische keuzes die je maakt.

Maar het is ook een deontologische plicht van de ondernemingen om verder te gaan dan de functionele trainingen die medewerkers nu eenmaal nodig hebben in hun job. Om ervoor te zorgen dat medewerkers mee zijn, ook op het moment dat ze de onderneming zouden verlaten, is het belangrijk om ook opleidingen aan te bieden die breder gaan dan de activiteiten van de organisatie, zolang er een link met de business is.

Aantrekken

“Is er een opleidingsbudget?” “Hoe ziet het beleid op vlak van training eruit?” Het zijn vragen die vandaag vaak aan bod komen tijdens een sollicitatiegesprek, in het bijzonder in die sectoren – zorg, ICT… – waar heel gepassioneerde mensen aan de slag zijn. Kandidaten, die in de war for talent de touwtjes zelf in handen hebben, kiezen bewust voor ondernemingen die in hen zullen investeren.

Bovendien trekt de organisatie ook de juiste mensen aan als zij zichzelf in de markt kan zetten als werkgever die belang hecht aan opleidingen. Zeker nu de veranderingen snel en onvoorspelbaar zijn, wil je mensen in dienst die graag bijleren, die bereid zijn snel te schakelen en hun kennis bij te werken.

Training en opleiding zorgen er ook voor dat medewerkers langer bij de organisatie kunnen en willen blijven. Idealiter zit iemand niet te lang op dezelfde stoel. Vooral binnen een sector als IT, waar het tekort groot is, biedt opleiding de mogelijkheid om een persoon aan te werven in een functie waarvoor geen gespecialiseerde kennis nodig is, maar hem of haar via de juiste opleidingen te laten doorgroeien naar een specifiek deeldomein waarvoor het aantal beschikbare profielen veel kleiner is.

Eigen opleidingscentrum

Vele organisaties bieden wel opleidingen aan, maar doen dan op de werkplek zelf. Het gevolg is dat medewerkers nooit helemaal gefocust zijn op het leren. Een deel van hun aandacht blijft gaan naar hun werk, naar de e-mails die blijven binnenstromen. We geloven er sterk in dat het een meerwaarde is om een eigen academy op te richten die losstaat van de eigenlijke business. Op die manier zijn medewerkers tijdens een opleiding echt 100 procent met leren bezig.

Maar een aparte structuur is ook voor HR een manier om beter te focussen. Eenmaal de beslissing is genomen om een academy op te richten, moeten de HR en L&D-verantwoordelijke, uiteraard in samenwerking met de business, wel zorgen voor een kwalitatief aanbod en een agenda die voldoende gevuld is.

Ten slotte is een eigen opleidingsinstituut ook een manier om af te stappen van alle discussies die gepaard gaan met opleidingsbudgetten. Medewerkers behouden de vrijheid om uit het aanbod te kiezen en hun eigen ontwikkeling in handen te nemen, zonder dat ze in het keurslijf van het budget worden gedwongen.

De auteur, Eva Vercruyssen, is HR Director bij Planet Group. Zij schreef deze bijdrage als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen