Aertssen Group: HR-beleid staven met cijfers

Tekst: Hermien Vanoost

Wat in de jaren 1960 als een lokaal aannemersbedrijf begon, is vandaag een internationaal gerespecteerde topper in infrastructuurwerken. Doorheen de jaren specialiseerde Aertssen Group zich in hijswerkzaamheden, logistiek en transport van uitzonderlijke, volumineuze objecten zoals windmolenonderdelen, landbouwmachines en boten. De firma telt ongeveer 1.400 werknemers, verspreid over verschillende entiteiten die min of meer autonoom opereren.

 

 

Alain Bastiaens (Aertssen Group)
“Ondanks de administratieve drukte zat HR tijdens de coronapiek altijd mee aan tafel tijdens de managementvergaderingen.”
© GF

Het personeelsbeleid van de groep valt onder de verantwoordelijkheid van Alain Bastiaens, die met zijn diploma Economie een ietwat atypisch profiel als HR-directeur heeft. “De meeste van mijn collega’s groeiden inderdaad door naar HR vanuit een zogenaamd zachte opleiding zoals psychologie. Toch zou ik niet zeggen dat mijn achtergrond een nadeel is, integendeel. Financieel inzicht heeft me al vaak geholpen om de business van de noodzaak van bepaalde HR-beslissingen te overtuigen. Om die reden zou ik elke HR-verantwoordelijke aanraden een opleiding ‘Financials for Non-Financials’ te volgen. Ik ervaar dat het management in veel gevallen pas meegaat als er overtuigende cijfers op tafel komen. Dat was ook tijdens de coronacrisis zo. Zo moesten we in de eerste dagen van de lockdown, toen we onze werven moesten stilleggen, beslissen of we tijdelijke werkloosheid zouden inroepen dan wel aan de medewerkers zouden vragen vakantiedagen op te nemen. We hebben voor die verschillende scenario’s de cijfers bekeken en op basis daarvan knopen doorgehakt.”


“Elke HR-verantwoordelijke zou een opleiding ‘Financials for Non-Financials’ moeten volgen.”

Hoewel de coronacrisis veel administratief werk voor de HR-afdeling met zich meebracht, besefte Bastiaens dat het niet het moment was om in de operationele molen te blijven hangen. Ondanks de drukte zat HR mee aan tafel tijdens de managementvergaderingen en stippelde het de strategische koers van het bedrijf mee uit. “In veel bouwbedrijven is dat vandaag nog niet het geval en wordt HR niet als een strategische gesprekspartner gezien. Sinds mijn komst in 2016 maakten we werk van een overkoepelend HR-beleid, waardoor alle entiteiten hun personeelszaken nu op uniforme manier behandelen. Elke business unit kreeg ook een HR Business Partner bij zich, waardoor vragen van werknemers snel worden opgepikt en beantwoord. Die HR Business Partners rapporteren rechtstreeks aan mij, wat mij dan weer helpt om de juiste HR-onderwerpen op de agenda van het managementcomité te zetten.”

Iets voor u? Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u het tweemaandelijkse tijdschrift en de bijzondere ledennieuwsbrief, met allerlei extra’s. Bovendien neemt u of een collega gratis deel aan een van de minstens zes HR Square online seminaries en geniet u van een sterke korting op de ‘gewone’ seminaries, masterclasses en congressen.

Kijk snel op www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, [email protected], 0471 85 70 42.

(Senior) Tax & Legal Consultant

Acerta Consult

Talent Acquisition Specialist

UZ Brussel

Payroll Advisor Corporate

Acerta

Recruiter

Gemeente Puurs-Sint-Amands

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!