Een Nederlands onderzoeksbureau voerde in opdracht van Binnenlands Bestuur, een blad rond bestuur en beleid, een arbeidsmarktonderzoek. Volgens het studiebureau moeten overheden niet alleen voorzichtig omgaan met het woord ambtenaar, ze moeten de teksten van hun personeelsadvertenties sowieso aanpassen.
Bij de werving van overheidspersoneel moet de nadruk veel meer op de werkbeleving liggen. Nu worden de functies in de advertenties vaak op een zeer zakelijke, formele manier omschreven, terwijl juist op een wervende manier duidelijk moet worden gemaakt wat de functie interessant maakt. Verder moeten in de arbeidsmarktcommunicatie de secundaire arbeidsvoorwaarden concreet worden gemaakt. “Slechts vermelden dat die bij de overheid goed zijn, volstaat niet meer”, aldus de onderzoekers.
Ook moeten overheidsorganisaties bij reorganisaties voorzichtig omspringen met het imago van de overheid als betrouwbare werkgever met een grote baanzekerheid, aangezien dit het unique selling point van de overheid is.
Bij de werving van overheidspersoneel moet de nadruk veel meer op de werkbeleving liggen. Nu worden de functies in de advertenties vaak op een zeer zakelijke, formele manier omschreven, terwijl juist op een wervende manier duidelijk moet worden gemaakt wat de functie interessant maakt. Verder moeten in de arbeidsmarktcommunicatie de secundaire arbeidsvoorwaarden concreet worden gemaakt. “Slechts vermelden dat die bij de overheid goed zijn, volstaat niet meer”, aldus de onderzoekers.
Ook moeten overheidsorganisaties bij reorganisaties voorzichtig omspringen met het imago van de overheid als betrouwbare werkgever met een grote baanzekerheid, aangezien dit het unique selling point van de overheid is.
Bron: Binnenlands Bestuur, Intermediair PW