Amper een kwart van de bedrijven heeft strategie om hooggeschoolde jongeren te ‘vinden en binden’

ArbeidsmarktInstroomJongerenRetentie en verloop
Dat blijkt uit de MotivatieMonitor voor HR-professionals, een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Accountemps en Nobiles Media in Nederland.

De opmerkelijkste bevindingen:
– 25 procent van de bedrijven heeft een duidelijke HR-strategie voor hoogopgeleide studenten en starters.
– 43 procent heeft wel een duidelijke HR-strategie, maar niet voor de nieuwe generatie.
– 32 procent heeft helemaal geen uitgestippelde HR-strategie.

De HR-professionals kregen ook de vraag wat ze belangrijk vinden bij hoogopgeleide studenten en starters. De opmerkelijkste antwoorden van de HR-professionals:
– Leergierigheid (61 procent).
– Ambitie (58 procent).
– Flexibiliteit (47 procent).
– Managementervaring (6 procent).
– Glansrijk afgestudeerd (5 procent).
– Ervaring in het buitenland (4 procent).

De HR-professionals letten dus vooral op houding en instelling. Hardere criteria worden veel minder in aanmerking genomen. Kijk maar naar de managementervaring, hoge cijfers en ervaring in het buitenland. Hoogopgeleide studenten en starters denken dat HR-professionals deze factoren veel zwaarder laten meetellen: 19 procent noemt managementervaring, 18 procent hoge cijfers en 16 procent ervaring in het buitenland.

Patricia Frieman, marketingmanager Nobiles Media, commentarieert in het Nederlandse vakmedium HR Praktijk: “Met de vergrijzing voor de deur is het opvallend dat weinig organisaties een uitgestippelde strategie hebben om deze doelgroep te boeien en te binden.”

Anita Hijmenberg, manager bij Accountemps, in dezelfde HR Praktijk: “Er is duidelijk nog een verschil tussen wat starters en studenten dénken dat werkgevers belangrijk vinden en wat bedrijven daadwerkelijk vinden.”

Bron: HR Praktijk

Senior Accountant

KoWala Productions

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Keynote

Eva Geluk

Antwerp Management School

La professeure Eva Geluk est titulaire de la chaire « Mental Health at Work » à l’Antwerp Management School. Elle est une experte très sollicitée dans les domaines du bien-être, de la prévention du burn-out et de la réintégration après une absence de longue durée.

Dans cette intervention, elle aborde en détail le bien-être mental et le rôle souvent négligé des dirigeants dans ce domaine. Comment veiller à ce que les collaborateurs se sentent bien dans leur peau ? Quelles sont les bonnes et les mauvaises pratiques qui renforcent ou, au contraire, sapent le bien-être mental des collaborateurs (et de leurs dirigeants) ? Et quel rôle revient aux responsables des ressources humaines ?

S’appuyant sur un cadre de référence scientifique et de nombreux exemples tirés de la pratique (Eva a interrogé plus de 70 cadres, responsables RH et employés dans le cadre de ses recherches), elle présente à Corporate Wellbeing le meilleur des deux mondes.

Workshop

Loïc Vlassakoudis

Vivalia

Loïc Vlassakoudis est Directeur des Ressources Humaines chez Vivalia, l’organisation intercommunale luxembourgeoise qui regroupe 7 sites hospitaliers, une polyclinique et des différentes maisons de repos. Situé entre le Grand-Duché et la France, et dans un secteur où la guerre des talents fait déjà rage, Loïc va expliquer comment Vivalia parvient néanmoins à attirer et à fidéliser une équipe motivée, pour qui satisfaction au travail et bien-être sont des priorités.

Workshop

Pierre Leman

Cliniques universitaires Saint-Luc

Politique de gestion de l’absentéisme à Saint-Luc face à la nouvelle règlementation

Le secteur des soins de santé est traditionnellement confronté à des taux d’absentéisme élevés, ce qui n’est pas une fatalité ni une réalité au sein des Cliniques universitaires Saint-Luc. Par ailleurs, un ensemble de nouvelles mesures et obligations en la matière sont entrées en vigueur.  Dans ce cadre, un projet pilote a été lancé en 2025 à Saint-Luc afin de mieux gérer l’absentéisme au travers de sa politique « Cultiver le lien » et de ses outils. Fort de son succès, l’hôpital a décidé de déployer sa nouvelle approche à l’échelle de toute l’institution dès 2026.  Dans son keynote,  Pierre Leman, Directeur des Ressources Humaines aux Cliniques universitaires Saint-Luc, présentera en détail cette nouvelle politique de gestion de l’absentéisme.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!