“Beloning moet strategisch gebeuren”, benadrukt Willy Maris, HR-consultant en voormalig HR-directeur. Het beloningsbeleid van een organisatie staat niet los van het algemeen beleid, maar moet erin geïntegreerd worden. “Strategisch bezig zijn betekent uiteindelijk niets anders dan werken in functie van de doelstellingen van de organisatie. Maar een goed beloningssysteem moet ook de medewerkers tevreden stellen. Het moet motiveren, competitief zijn op de arbeidsmarkt en intern billijk zijn tegenover iedereen”, zegt Maris. Het beloningsbeleid is één van de strategische instrumenten voor een organisatie om haar doelstellingen te realiseren. “Stel dat klantgerichtheid een belangrijk element is van de bedrijfsstrategie. Dan moet dat blijken uit de manier waarop verkopers beloond worden. In de meeste bedrijven ontbreekt die link echter vaak”, merkt Maris op. In zijn vorige functie als human resources director bij Nashuatec Benelux ontwikkelde Maris een eigen systeem van prestatie-evaluatie, remuneratie, loopbaanbegeleiding en potentieelbeoordeling. Dat geeft de onderneming de kans medewerkers juist...