Beloning: Prestatiebeloning bij Elia. “Meer ruimte om goede presteerders extra te belonen”

HR Square 108
Essentie ■ Promoties en loonsverhogingen worden toegekend op basis van prestaties. ■ Individuele prestatiecriteria worden gecombineerd met collectieve en teamcriteria. ■ Communicatie en transparantie zijn cruciaal. De beheerder van het Belgisch hoogspanningsnet, Elia, implementeerde de voorbije jaren een prestatiemanagementsysteem voor bedienden. Een hele stap. “We komen uit een tijdperk waarin vakbonden geen grote voorstander van evaluaties en prestatiemanagement waren”, schetst Wim Strickx, compensation & benefits manager bij Elia. Bij de oprichting van de beheerder in 2002 werd een nieuw remuneratiebeleid voor bedienden ingevoerd en een nieuwe manier van belonen. Strickx: “In het nieuwe beleid lag het basisloon gevoelig lager, waardoor er meer ruimte vrij kwam om goede presteerders extra te belonen. In een eerste fase werd een prestatiemanagementsysteem voor de bedienden ingevoerd dat een evaluatie om de twee jaar voorzag. Maar zo’n systeem werkt niet echt motiverend. In 2008 hebben we een nieuwe cao onderhandeld waarin het evaluatieproces herzien werd...

In de kijker

Aantal telewerkers in de EU verdubbeld

Bonussen van CEO’s amper gekoppeld aan milieuprestaties

Netto minstens 50 euro erbij vanaf 1 januari

Social media

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.