Twee trends vallen al meteen op in de sector van de rekrutering, search en selectie (RSS). De eerste ontwikkeling is alom gekend. De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat een jobadvertentie of desnoods een bordje aan de bedrijfspoort al lang niet meer volstaat om een geschikte kandidaat te vinden. Dat zorgt voor beduidend meer opdrachten voor de gespecialiseerde bureaus, maar evengoed voor een stijging van de moeilijkheidsgraad om dé geschikte kandidaat te vinden. “De bedrijven moeten wel realistisch blijven. Een selectiebureau of headhunter is de tovenaar van Oz niet”, commentarieert Marleen Smekens, voorzitter van de beroepsvereniging Federgon-RSS. “Ondernemingen realiseren zich niet altijd genoeg hoe krap de arbeidsmarkt wel geworden is. Bovendien reageren ze zelf niet altijd snel genoeg. Het gebeurt al eens dat een kandidaat afhaakt als een akkoord met een bedrijf te lang uitblijft en hij intussen al een andere aanbieding op zak heeft.” Er is nog een tweede belangrijke...