De adviesraad: Jos Schockaert (HDP-AristA). “Waarom welzijn op het werk niet hip is”

HR Square 95
Waarom is de meerwaarde van een goed uitgebouwd welzijnsbeleid voor vele bedrijven zoek? ‘Welzijn op het werk’ is onderbouwd door een complexe wetgeving en stelt daarenboven strenge opleidingseisen aan zijn voornaamste beoefenaars: de preventieadviseurs. Om preventieadviseur te kunnen worden, dien je te beschikken over een academisch diploma. Nadien kan je gaan specialiseren in één van de vijf basisdisciplines: veiligheid (ingenieurs niveau I), gezondheid (arbeidsgeneesheren), ergonomie, bedrijfshygiëne of psychosociale aspecten. Voor een leek blijft het echter moeilijk om inzicht te krijgen in het werkdomein van de preventieadviseur, met name het welzijn op het werk voor de medewerkers verhogen door middel van risicoanalyses en het voorstellen van preventiemaatregelen. Onvoldoende zichtbaar? We kunnen stellen dat het resultaat van het werk van de preventieadviseur onvoldoende zichtbaar is om het te kunnen appreciëren. Nochtans zijn de domeinen die wel hip zijn niet veraf. Neem nu een brandweerman, welke tiener droomt er niet van om later...

In de kijker

Aantal telewerkers in de EU verdubbeld

Bonussen van CEO’s amper gekoppeld aan milieuprestaties

Netto minstens 50 euro erbij vanaf 1 januari

Social media

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.