Essentie • Overheidsdiensten evolueren van administratie naar kennis- en netwerkorganisaties. Hun personeel moet dan ook flexibel en over dienstgrenzen heen inzetbaar worden. • Zonder cultuurverandering en motivatie bij leidinggevenden is er geen kans op succes. • De beste motivatie is het goede voorbeeld geven. Op Samyns dienst P&O worden medewerkers gestimuleerd om geregeld van job te veranderen. Het verhaal van de interne mobiliteit bij overheidsdiensten zit vol paradoxen. “Vanuit het standpunt van de medewerker biedt interne mobiliteit groeikansen. Het motiveert en brengt verdere ontwikkeling”, zegt Peter Samyn, directeur Personeel en Organisatie bij de federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. “Maar de continuïteit en kwaliteit van je dienstverlening wordt bij elk vertrek op de proef gesteld. Je moet nieuwe mensen zoeken en opleiden. Het duurt een tijd eer zij op het expertiseniveau belanden van de vertrekker. Je moet dus al zeer overtuigd zijn om interne mobiliteit te promoten.”...