“Een gezondheidsbeleid moet vertrekken vanuit realistische verwachtingen”, poneert Tom Plug, adviseur Arbeidsverhoudingen bij KPN Nederland. “Aanvankelijk verstonden we onder vitaliteit vooral een fysieke conditie. We moesten iedereen naar de sportschool krijgen. We dachten dat als we van alle medewerkers een nieuwe Sven Kramer maken, olympisch kampioen en zesvoudig wereldkampioen langebaanschaatsen, we een vitaal bedrijf hebben.” Het resultaat was dat degenen die al naar de sportschool gingen, dat deels op kosten van KPN konden doen. Terwijl degenen die niet sportten, geen incentive kregen om toch te werken aan hun fysieke conditie. “Het is niet de bedoeling dat alle medewerkers topsporters worden. Bovendien is vitaliteit meer dan fysieke paraatheid”, gaat Plug voort. “Het verwijst ook naar mentale, emotionele en spirituele weerbaarheid. Wat een medewerker kan doen om zich vitaler te voelen, is persoonlijk. Soms is een medewerker meer gebaat met een gezellige avond voor tv of een glas goede wijn. Vitaliteit zit...