Essentie ■ HR focust op de blijvende ‘inzetbaarheid’ van de medewerker: hij of zij moet dankzij geactualiseerde competenties aantrekkelijk worden én blijven op de arbeidsmarkt. ■ Met de ‘strategic workforce planning’ identificeert Belgacom alle belangrijke competenties die de komende vijf jaar nodig zijn om de strategische richting te ondersteunen. ■ Vervolgens wordt nagegaan hoe groot de kloof is met de huidige competenties. Welke tekorten zijn er? Op die basis kan gerekruteerd én opgeleid worden. ■ Dankzij die planning kan het bedrijf de medewerkers op tijd voorbereiden voor toekomstige uitdagingen. Belgacom heeft uitgebreide en duidelijke richtlijnen over CSR, het letterwoord dat verwijst naar ‘corporate social responsability’. Jean-Marc Verbist, vice-president Human Capital bij Belgacom Group, licht toe: “CSR is voor Belgacom alles waarbij het bedrijf een gunstige rol kan spelen in de samenleving. Dat varieert van toegang voor iedereen tot communicatiemiddelen tot, bijvoorbeeld, onze uitstoot van koolstofdioxide verminderen. Het gaat over waarde...