‘Weg met het evaluatiegesprek’ lijkt steeds vaker het credo in hippe organisaties. Schaffen we dat oubollige gesprek best helemaal af? Of heeft het toch zijn voordelen? Hoe kunnen we, met andere woorden, onze medewerkers op een correcte én stimulerende manier evalueren? “Individuele vrijheid was het thema van de jaren ’60 en ook voor HR had dat duidelijke gevolgen. In 1970 lanceerde Sir Aubrey Davids immers het concept performance-management met als bedoeling ‘getting people to do what you want them to do’, medewerkers laten doen wat je wilt dat ze doen. Dat is nog een oude, hiërarchische manier om naar de verhouding werkgever-werknemer te kijken.”Met die schets van de historische context opende professor Lou Van Beirendonck, hoofddocent HRM aan de Antwerp Management School en oprichter-directeur van HR-bedrijven Quintessence en dONUS, het HR Square seminarie ‘Evalueren: stoppen, doorgaan of aanpassen?’ op de CommunicatieCampus in Gent. Hij stak van wal met een stand...