Uit een tevredenheidsenquête in september vorig jaar bleek dat medewerkers bij Belnet erg tevreden zijn over de interne communicatie in hun organisatie – zowel over de kanalen, de frequentie als de inhoud. Met Freya Goeminne kijken we naar hoe interne communicatie hier precies is georganiseerd. Belnet is het Belgische onderzoeks- en onderwijsnetwerk dat internetconnectiviteit en -diensten aanbiedt aan academische instellingen, onderzoeksorganisaties en overheidsdiensten. De organisatie, een staatsdienst met afzonderlijk beheer binnen het Federale Wetenschapsbeleid, telt 83 medewerkers, vrij mooi verdeeld over Franstalige en Nederlandstalige collega’s – ook de interne communicatie is hier overigens steevast in beide landstalen. “Ongeveer 85 procent van onze mensen heeft een universitair diploma”, zegt Freya Goeminne, die hier verantwoordelijk is voor interne communicatie. “Iedereen heeft ook volledige toegang tot digitale technologie via laptop, e-mailadres.” Als verantwoordelijke interne communicatie behoort Goeminne tot het HR-departement, terwijl externe communicatie bij marketing is ondergebracht. Die plaats in het organogram is...