Aan communiceren met medewerkers zit ook een juridisch aspect. Wanneer moet een werkgever zijn medewerkers informeren? In welke taal moet hij communiceren? Welke kanalen kan hij hiervoor gebruiken? Olivier Wouters en Anne Wils van advocatenkantoor Claeys & Engels geven een antwoord. “Bij communicatie met personeelsleden kunnen we in België niet rond de taalwetgeving”, zegt Olivier Wouters, advocaat-vennoot bij Claeys & Engels. “En dat is geen sinecure, want er zijn maar liefst drie taalwetgevingen: het Vlaams taaldecreet, het Waals taaldecreet en de taalwetgeving uit 1966 die van toepassing is op de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de faciliteitengemeenten en het Duitstalig taalgebied.” Let op, de sancties bij niet-naleving zijn in Vlaanderen en Wallonië zeer verregaand. “Bij overtreding is niet alleen de schriftelijke communicatie, maar ook alle mondelinge communicatie nietig. De wetgever acht dat een ontslaggesprek in een andere taal dan in het Nederlands/Frans dus niet heeft plaatsgevonden. De communicatie...