Dossier Loopbaanveerkracht. De wettelijke verplichtingen. Preventie van én re-integratie na langdurige arbeidsongeschiktheid

HR Square 177
De laatste jaren is de aandacht voor psychosociale aspecten, zoals depressie en burn-out, enorm toegenomen. De bewustwording bij werkgevers is eveneens uit noodzaak gestegen: de kosten voor langdurige arbeidsongeschiktheid lopen hoog op, niet alleen financieel, maar ook organisatorisch. “Zo las ik onlangs nog op de website van de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk Mensura dat er naast een burn-out en bore-out, ook een brown-out (de mogelijke voorbode van burn-out) bestaat”, vertelt Isabel Plets, advocate bij Lydian. Bovendien besliste de wetgever in 2014 om de welzijnswetgeving expliciet van toepassing te maken op psychosociale aspecten. In de verklarende teksten bij die nieuwe wetgeving gaat het duidelijk over stress en burn-out. Uitgebreide welzijnswetgeving Wat moet de werkgever doen om wettelijk in orde te zijn? Eerst en vooral moet hij de bestaande methodologie van de welzijnswetgeving evengoed toepassen op psychosociale aspecten. Dat betekent dat de werkgever samen met de preventiedienst...

Dit artikel is exclusief voor leden

Wilt u lid worden, dan kunt u kiezen uit twee formules: individueel of corporate lidmaatschap. Door uw lidmaatschap boort u een geweldige bron van informatie én van persoonlijke contacten aan.

Voor uzelf als HR-professional: het individueel lidmaatschap 

  • U ontvangt per jaar zes edities van het tijdschrift HR Square NL. 
  • U kan alle edities van het tijdschrift ook online lezen en downloaden.
  • U krijgt een aanzienlijke korting van op uw betalende deelname aan de workshops, trainingen, seminaries en congressen die HR Square organiseert.
  • U krijgt 10% korting op de standaardtarieven om uw HR-vacatures te publiceren op www.hrsquare.be en in de nieuwsbrief.
  • De individuele lidmaatschapsbijdrage voor één jaar is 249 € (+ 6% btw). 

Voor u én uw HR-collega’s: het corporate lidmaatschap 

  • U ontvangt per jaar zes edities van het tijdschrift HR Square NL op vijf namen en/of adressen binnen uw organisatie.
  • U en uw HR-collega’s kunnen alle edities van het tijdschrift ook online lezen en downloaden.
  • U en uw HR-collega’s krijgen een aanzienlijke korting op de betalende deelname aan de workshops, trainingen, seminaries en congressen die HR Square organiseert. 
  • U krijgt 20% korting op de standaardtarieven om uw HR-vacatures te publiceren op www.hrsquare.be en in de nieuwsbrief.
  • De bedrijfslidmaatschapsbijdrage voor één jaar is 699 € (+ 6% btw). 

Student?

  • Je bent student in een HRM-richting (HRM, personeelswerk, arbeids- en organisatiepsychologie…) aan één van de Vlaamse universiteiten of hogescholen?
  • Dan kan je één jaar lang gratis HR Square lezen. Laat je gegevens achter via dit formulier (let op: gebruik het e-mailadres van je universiteit of hogeschool) en je ontvangt vanaf de eerstvolgende oneven maand tweemaandelijks een editie van HR Square gedurende een jaar.

In de kijker

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.