Begin dit jaar startte Walibi zijn jaarlijkse zoektocht naar 600 extra medewerkers en jobstudenten voor het nieuwe pretparkseizoen. Opvallend daarbij was dat aan sollicitanten niet werd gevraagd een klassiek cv op te laden, maar om via hun webcam of smartphone enkele vragen te beantwoorden. “Zo kunnen we meteen zien hoe kandidaten zich uitdrukken, of ze klantvriendelijk zijn en of ze de juiste drive hebben”, luidde het persbericht. Ook tal van uitzendkantoren bieden de mogelijkheid om te solliciteren met een video-cv.Hoewel het gebruik van multimedia tijdens werving en selectie helemaal niet nieuw is (denk aan internettesting vanop afstand, situationele beoordelingstesten of webcamtesten), duiken steeds vaker nieuwe analyse-instrumenten op die gebruik maken van big data, algoritmes en artificiële intelligentie. Zo wordt woordanalyse gebruikt om cv’s automatisch te linken met de informatie in een jobomschrijving. Aan de hand van gezichtsherkenning worden uit videosollicitaties zelfs persoonlijkheidskenmerken van een kandidaat afgeleid. Alles komt terug Er...