Essentie ■ Bedrijfswagenbeleid zit behoorlijk goed voor kaderleden. ■ Werkgever kan niet zomaar alle kosten en schade verhalen op werknemer. ■ Discussies rond geschatte waarde van de wagen bij ontslag blijven moeilijk. In België is een kader gecreëerd voor bedrijfswagens dat een interessant loonvoordeel oplevert, zegt Jan De Paepe, vakbondsecretaris voor het kaderpersoneel van het ACV. “We moeten er echter ook rekening mee houden dat de Belgische wegen vervaarlijk dichtslibben en als vakbonden hebben we daar een belangrijke verantwoordelijkheid in. Maar de alternatieven zoals collectieve bedrijfsvervoerplannen verlopen nog vaak stroef. Voor het kaderpersoneel zit het bedrijfswagenbeleid dan toch vrij goed in elkaar.” De Paepe ziet wel een paar pijnpunten: “Het is niet correct om de CO2-taks integraal op te nemen in een ‘full cost budget’. Slechts een deel van de bedrijfswagen is een effectief loonvoordeel, namelijk het privégebruik ervan. Het lijkt me billijk slechts voor dat gedeelte de CO2-taks mee...