“Als advocaat sta je vaak naast een cliënt die het moeilijk heeft. Je staat die persoon juridisch bij en probeert hem te overtuigen dat communicatie cruciaal is om te slagen. Soms lukt dat, soms ook niet. Directieleden denken vaak: Ik kan het zelf, ik ken mijn personeel, ik voel hen aan, de mensen luisteren naar mij, ze hebben vertrouwen in mij. Dat zijn de gevaarlijkste situaties. Dat mag dan nog kloppen, in crisissituaties gaat die vlieger niet meer op.” Dat zegt Bart Adriaens, advocaat-vennoot bij Claeys & Engels. Op de November Conference in Lyon bracht hij geen droog overzicht van wettelijke communicatieverplichtingen, hij deelde zijn ervaringen mee én formuleerde praktische aanbevelingen. Opvallende rode draad doorheen Adriaens uiteenzetting was de communicatiestrijd tussen werkgever en vakbond. Meestal wint de vakbond dat duel. De vakbond is immers sneller, getraind in communiceren met grote groepen en altijd bereid de pers te woord te staan....