Onderzoek toont aan dat kmo’s en grote ondernemingen licht verschillend te werk gaan om knelpuntberoepen in te vullen. Dat komt in de eerste plaats omdat grote bedrijven eenvoudigweg meer mogelijkheden hebben. “In 2000 stelden we vast dat een aantal kmo’s werkte aan de kwaliteit van de arbeid of extra’s ging aanbieden om kandidaten te overtuigen. De grote ondernemingen investeerden meer in arbeidsmarktcommunicatie of imagocampagnes. Die tendens geldt nog steeds,” aldus Hiva-onderzoekster Miet Lamberts. Haar collega Peter De Cuyper vult aan: “Grote ondernemingen kunnen ook makkelijker hun selectievoorwaarden wat verlagen om een grotere groep aan te spreken en op die manier meer kandidaten te vinden. Ze compenseren dat nadien met interne opleiding. Voor kmo’s is dat moeilijker te organiseren.” Vandaar dat kmo’s sterk gebaat kunnen zijn bij samenwerking met andere actoren op de arbeidsmarkt, zoals uitzendkantoren, sectorinitiatieven, scholen, andere bedrijven en de VDAB. Het voorbeeld van de luchthaven van Zaventem illustreert...