Er bestaat een overvloed aan theoretische modellen om veranderingstrajecten in goede banen te leiden. In de praktijk verloopt geen enkel transformatieproces volgens het model. Altijd duiken er onverwachte obstakels op. Een denk- en actiekader om duurzaam te reorganiseren en tegelijk waarde te creëren, kan helpen.Generali Group, opgericht in 1831 in het Italiaanse Triëst en daarmee een van de oudste verzekeraars ter wereld, is actief in meer dan 50 landen in Europa, Azië en Latijns-Amerika en telt wereldwijd bijna 71.000 werknemers. Het transformatietraject start in 2012 met de aanstelling van een nieuwe CEO. Het bedrijf heeft een te complexe structuur met gefragmenteerde producten, IT-systemen, distributiekanalen, administraties, merken en bedrijven. Het wordt geconfronteerd met nieuwe concurrenten en digitalisering. De CEO moet het omvormen tot een dynamisch bedrijf met efficiënte en transparante interne processen, opgebouwd rond de klant. Dit moet leiden tot een jong en duurzaam imago. De reorganisatie start met het formuleren...