Essentie ● In de Medewerkersmonitor 2011 geven zorgverleners in de ouderenzorg hoge scores aan werktijden en -rooster, direct leiderschap, samenwerking, werkomgeving en welzijn, persoonlijke ontwikkeling en opleidingen. ● De zorgverleners zijn algemeen tevreden over het werk, vinden het zinvol en doen het graag. ● Aandachtspunten zijn werkbelasting en -druk, communicatie en informatieverstrekking en ook het syndicaal overleg. De Medewerkersmonitor is, net als de Bewonersmonitor, een initiatief dat in 2006-2007 van stapel liep bij de werkgroep Bezieling en Kwaliteitszorg van Caritas West-Vlaanderen. De enquête was aanvankelijk beperkt tot de regio West-Vlaanderen en tot leden van Zorgnet Vlaanderen. Intussen zijn beide monitoren uitgegroeid tot forse onderzoeken: in deze tweede editie participeerden al 120 woonzorgcentra en andere voorzieningen in de ouderenzorg aan de Bewonersmonitor en 67 voorzieningen aan de Medewerkersmonitor. Het onderzoek breidde zich dus uit naar andere provincies en sectoren, zowel openbaar als privé. De participanten vertrekken vanuit kernvragenlijsten en de resultaten...