In 2001 vond in de Glaverbel-fabriek van het Henegouwse Seneffe een langdurige staking plaats. Toch overwoog men een investering in die fabriek. Toen stelde de toenmalige gedelegeerd bestuurder Luc Willame na interne discussies op het Euroforum van de groep (de Europese ondernemingsraad) dat investeringsbeslissingen in de toekomst niet alleen zouden gebaseerd worden op marktgroei, toegevoegde waarde en competitief voordeel, maar ook op het sociaal klimaat. Daarom kreeg directeur Sociale Zaken Marcel Van Aken de opdracht uit te vissen hoe het sociaal klimaat kon worden gemeten, niet alleen voor België, maar voor geheel Europa. Een werkgroep met leden uit België, Frankrijk, Italië, Nederland en de Tsjechische Republiek werd samengesteld. Marcel Van Aken vertelt hoe het in zijn werk ging. Maar vooral toont hij aan dat sociaal doodzieke bedrijven weer gezond kunnen worden gemaakt. Marcel Van Aken: “Eerst dachten we kwalitatief na over het vraagstuk en zochten we naar een enquête, genre...