Leiderschap. Verwachtingen, leiderschap en tevredenheid. Gelijklopende verwachtingen zorgen voor meer tevredenheid

HR Square 182
Wanneer een job meer uitdagend is, is hij ook extra motiverend. Als een organisatie meer verwacht van medewerkers, zowel op het vlak van de kwaliteit en de kwantiteit van het werk, maar ook als het gaat om initiatief nemen of ‘the extra mile’ gaan, dan is over het algemeen de werknemer méér tevreden. Dat effect is al langer bekend.Vandaag komt dat idee wel eens onder vuur te liggen, onder meer door de aandacht die het huidige debat besteedt aan de mogelijk negatieve effecten van hoge verwachtingen: stress en burn-out. “Alsmaar hogere verwachtingen brengen niet alsmaar hogere motivatie en tevredenheid, er is een limiet”, geeft professor Mieke Audenaert (UGent) aan. “Tegelijk weten we dat – ook al kunnen bepaalde verwachtingen leiden tot burn-out – een interessante, motiverende job er één is waarbij je veel verwacht van medewerkers, waarbij je interessante uitdagingen aanbiedt.”Onderzoekers van organisatiegedrag besteden steeds meer aandacht aan de rol...

In de kijker

Netto minstens 50 euro erbij vanaf 1 januari

Werkgevers nemen maatregelen tegen hoge energiekosten

Werknemers krijgen dit jaar gemiddeld 11 procent hogere bonus

Social media

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.