Het is heel menselijk en begrijpelijk dat veel medewerkers conflicten op het werk als iets negatiefs zien. Conflicten kosten tijd, leiden tot slechte beslissingen of zorgen ervoor dat goede medewerkers ontslag nemen of gedemotiveerd geraken. Niet zelden hebben ze sabotage, diefstal of vernieling tot gevolg of moet voor medewerkers een uitkering worden aangevraagd omdat ze zich - al dan niet terecht - ziek melden. Deze visie leidt er nogal eens toe dat managers hun organisatie (onnodig) proberen te herstructureren om zo het aantal conflicten te reduceren. Andere gevolgen zijn overmatige behoedzaamheid van zodra meningsverschillen opduiken en eenzijdige aandacht voor constructieve oplossingen als wondermiddel voor alle conflicten. Conflict is kans Toch pakken ruzies niet noodzakelijk slecht uit. Niet voor niets schrijven de Chinezen het woord ‘conflict’ met twee symbolen: één voor ‘gevaar’ en één voor ‘kans’. Een woordenwisseling op het werk kan tot betere beslissingen leiden en de sfeer aangenamer maken....