Drie principes liggen aan de basis van deugdelijk bestuur: transparantie, integriteit en verantwoordelijkheid. Transparantie betekent dat het voor iedereen zichtbaar is of gemakkelijk valt te achterhalen tot welke beslissingen de bedrijfsleiding overgaat. In een ideale situatie wordt alle informatie meegedeeld en die informatie stemt overeen met de werkelijkheid. Er zijn geen geheime kantjes. Bezoldigingen van managers mogen het daglicht zien. Het principe integriteit duidt erop dat de informatie identiek en aan iedereen tegelijkertijd wordt verschaft. Zowel aan de financiële journalist, de financiële analist als aan het grote publiek. Verantwoordelijkheid staat voor het uitgangspunt dat elke medewerker van de onderneming de verantwoordelijkheid opneemt voor de taken die hem zijn toevertrouwd en dat hij dat met zorg doet. Om over deugdelijk bestuur te kunnen spreken, moet dat takenpakket in verhouding zijn met de bezoldigingen. > Code Lippens baadt in shareholderslogica De Code Lippens vraagt de bedrijven om de bezoldigingen van de leden...