Momenteel maken we de derde revolutie van de toegevoegde waarde mee. De eerste was de lopende band, de tweede de eenvoudige uitbesteding van bepaalde onderdelen aan onderaannemers, nu worden volledige afdelingen uitbesteed in het teken van de kostenefficiëntie en de strategie. De onderneming behoudt datgene waarmee ze het verschil kan maken, al de rest wordt overgelaten aan gespecialiseerde onderaannemers of aan partnerschappen. Deze trend, waarvan de grote consultancykantoren veel verwachten (eindelijk ook opnieuw voor hun eigen business), wordt gepresenteerd als business process outsourcing (BPO), een naam die niet toevallig dicht aanleunt bij business process re-engineering. Die beruchte reorganisatiemethode (die begin jaren 1990 vaak misbruikt werd om collectieve ontslagen te rechtvaardigen) maakt wellicht haar comeback. Outsourcing zonder begeleidende organisatorische aanpassingen is immers gedoemd tot mislukken. Bovendien zal ook outsourcing zware gevolgen hebben op de werkgelegenheid bij de bedrijven. De methode en tal van voorbeelden worden beschreven door de Duitse Accenture-consultants en...