Netwerken: PMClub. Hoe sterk presteert u?

HR Square 43
HR-managers meten voortdurend, maar of ze zelf wel goed werk leveren volgens hun klanten - de lijnmanagers - wordt zelden of nooit gemeten. Na de uiteenzetting van Luc Sels, gewoon hoogleraar aan het Onderzoekscentrum Personeel & Organisatie van de KU Leuven, beseffen we dat dit niet zo verwonderlijk is. Het meten van de prestaties van HR lijkt immers niet zo eenvoudig te zijn. Maar er is hoop. Sels ontwikkelde met enkele collega’s de HR Customer Satisfaction Index. Wat meten? Heel wat indicatoren kunnen gemeten worden. Enkele klassieke zijn de tevredenheid (aantal HR-gerelateerde klachten), de wervingsprocedure (de kostprijs van een selectieprocedure) of de opleidingsinspanningen (aantal werknemers met een persoonlijk ontwikkelingsplan). “HR meet zeer vaak zijn activiteiten, wat men doet of hoe hard men werkt, maar zelden de impact van al die inspanningen op de organisatie. Een tevredenheidsmeting is bijvoorbeeld zeer nuttig, maar toch vind ik dat geen goede indicator om de...

In de kijker

Bescheiden start voor vierdagenwerkweek

Provincie Antwerpen zet werknemers aan het fietsen

Uitzendactiviteit weerspiegelt een vertragende economie

Social media

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.