Kranten en tijdschriften staan bol van woorden zoals creativiteit en innovatie. Wie ‘creativity’ googlet, vindt meer dan 56 miljoen links. De Vlaamse regering richtte in 2004 zelfs Flanders District of Creativity (Flanders DC) op, een vzw die ondernemingscreativiteit moet stimuleren. Vocap nodigde eind februari Pascal Cools, senior project manager van Flanders DC, uit om de organisatie-, consumenten- of arbeidspsychologen diets te maken dat alle heisa rond creativiteit meer is dan de zoveelste hype. “Creativiteit en innovatie zijn absoluut noodzakelijk om Vlaanderen economisch gezond te houden en nieuwe jobs te creëren”, zegde Cools. Bovendien testte hij met het recent ontwikkelde instrument ‘GPS voor ondernemingen’ hoe creatief psychologen zijn. De hoofdopdracht van Flanders DC is creativiteit stimuleren bij bedrijven zodat ze innovatieve antwoorden vinden op hun huidige en toekomstige uitdagingen. Zo kunnen bedrijven anticiperen op evoluties, wat hen een concurrentievoordeel oplevert. Daarnaast richt Flanders DC zich tot alle Vlamingen om in hun...