Kortom, coördinatie en doelen zijn fundamenten om tot competenties te kunnen komen. ‘Competentiedenken’ draait dus niet in de eerste plaats rond cursussen of trainingen. Zij vormen alleen de hefboom om te komen tot effectief werkgedrag en het leveren van de gewenste prestaties. Dit onderscheid is geen taalspelletje, het is geen discussie over het geslacht der engelen, maar dé sleutel om het ‘competentiedenken’ in te voeren. Dat maakt de Nederlandse manager Arjan Vernhout duidelijk in ‘Strategisch werken met competenties’. Het soms saaie, academische debat rond competenties weet hij keurig te integreren met de praktijk. We willen u alvast zijn achtfasenmodel niet onthouden. Wie deze acht fasen doorloopt én blijft doorlopen (het moet een perpetuum mobile worden), slaagt erin om strategisch te werken met competenties. Aan dat achtfasenmodel gaat nog een algemene voorwaarde vooraf: bepaal eerst de ondernemingsrol in de sociaaleconomische omgeving. Noem dit maar kortweg de missie. De fasen zelf vormen...