In het kader van het ESF-project 'Indicatoren voor kwaliteitsvol werkplekleren' (2005-2007) werd een onderzoek gevoerd naar praktijkervaringen met leernetwerken voor kenniswerkers in Vlaamse organisaties. Hieruit is een aantal factoren af te leiden die stimulerend werken voor deze vorm van informeel leren op de werkplek. Het strategische belang van kennis maakt een efficiëntere en effectievere verspreiding ervan doorheen de organisatie noodzakelijk. Enkel medewerkers naar klassikale opleidingen sturen volstaat niet meer, vandaar het groeiend belang van werkplekleren. Bij 'werkplek' denkt men echter nog te dikwijls aan één vastomlijnde plaats waar iemand zijn job uitoefent. Maar eigenlijk werd het begrip 'werkplek' uitgebreid tot elke situatie waarin men bezig is met zijn job. Tegenwoordig kan dit zowel thuis zijn als op kantoor, onderweg in de trein, in een projectteam op locatie of in een leernetwerk binnen of buiten het eigen bedrijf waarin men concrete werkproblemen met anderen bespreekt. In een leernetwerk worden kennis en...