Vrijwel dagelijks berichten de media over de communautaire dialoog, de dialoog van gemeenschap tot gemeenschap en de sociaaleconomische dialoog. De ‘acteurs’ etaleren breeduit hun communicatieve spitsvondigheden. Hun onderlinge dialoog is evenwel niet altijd een fraai staaltje van hoe je best met elkaar omgaat. Maar is het echt mogelijk om een begrijpelijk gesprek te voeren tussen mensen die verschillende talen spreken? Om constructief te discussiëren tussen gemeenschappen die lijnrecht tegenover elkaar staan? Is er debat mogelijk tussen mensen die in verschillende zaken geïnteresseerd zijn? Een HR-manager beweegt zich tussen mensen die tot verschillende taal- of cultuurgroepen behoren en uiteenlopende belangen nastreven. Deze manager voert met succes een dialoog, weliswaar niet voor een kiezerspubliek, maar voor een groep van mensen wier vertrouwen evenzeer verdiend en behouden moet worden. ‘Communautaire’ dialoog Voor de HR-professional is taal een cruciaal instrument. Uiteraard zijn we het comfortabelst in onze moedertaal. Luisteren en antwoorden in de voertaal...