Vragende partij bij i-deals zijn meestal de werknemers zelf. Ook de aanbodkant, HR, neemt initiatief richting meer individualisering. Getriggerd door de toenemende mogelijkheden op het vlak van digitalisering, wordt alom geïnvesteerd in keuzemenu’s en maatwerk op het gebied van beloning, mobiliteit, arbeidstijd, talent, verlof, … Thema’s die klassiek een collectief en gestandaardiseerd kader en aanpak kenden, krijgen meer en meer een gepersonaliseerde touch. Om in marketingtermen te spreken: de ‘employee journey’ staat voorop. Een wringende realiteit Hoe valt deze individualiseringsrealiteit te rijmen met de wetmatigheden binnen de sociale dialoog? Beide wringen, zo denken we intuïtief. Het klassiek collectief afsprakenkader staat lijnrecht tegenover het gepersonaliseerde. Eens een collectief akkoord onderhandeld is, geldt dit akkoord standaard voor iedereen en is het een verworven recht voor altijd. Een tang op een varken dus met de fluïde en steeds wisselende vragen en behoeften van werknemers in een gepersonaliseerd en gedifferentieerd HR-beleid. Schaf de collectieve...