Essentie ■ De verzuchting ‘dat zouden we moeten doen’ moet in businessdaden omgezet worden. ■ Let op voor de clash tussen droom en daad: past het idee echt bij het bedrijf en zijn er geen te grote praktische bezwaren? ■ Medewerkers met een goed idee worden samengebracht in ‘entrepreneurial boot camps’. ■ Zorg voor begeleiding en duidelijke criteria. Toen Alcatel-Lucent Antwerpen in 2003 besliste om in te zetten op innovatie in telecom, waren de verwachtingen uiteraard gespannen. “We wilden innovatie echt vanuit het bedrijf laten groeien”, beklemtoont Rudi Broos, Innovation Director bij Bell Labs van Alcatel-Lucent. “Dat betekent van bij onze eigen medewerkers, die op die manier de woorden ‘dat zouden we moeten doen’ in daden zouden kunnen omzetten.” Alcatel-Lucent hing in 2004 een ideeënbus op en rolde een interne communicatiecampagne uit, die 150 ideeën van medewerkers verzamelde. “Als incentive beloofden we een auto voor de medewerker met het idee...