:: De voorbije vijf jaar nam de druk steeds toe om sterke resultaten op korte termijn neer te zetten, zegt 63% van de respondenten.:: Twee jaar of minder, dat is het perspectief waarmee 79% moet leven.:: Een ‘strategie’ heeft voor 44% een tijdshorizon van minder dan drie jaar. Nochtans is bijna driekwart van de respondenten ervan overtuigd dat ze verder in de tijd zouden moeten kijken.:: 86% gelooft dat beslissingen nemen voor de langere termijn gunstig is voor hun onderneming, meer bepaald inzake hogere opbrengsten en toenemende innovatie. Kwartaalkapitalisme Als ze weten wat beter is voor hun onderneming (en overigens ook voor de maatschappij), waarom blijft een meerderheid van de topmanagers en van de bestuursraadleden dan volharden in de foute keuzen? Het antwoord is eenvoudig: zij onderwerpen zich aan de zware druk van grote institutionele investeerders, waarvan veruit de meeste enkel oog hebben voor de kwartaalcijfers. Het ‘kwartaalkapitalisme’ domineert de...