PRAKTIJK Atlas Copco wil een brug slaan tussen onderwijs en werk. Doorgaans hebben studenten immers geen klare kijk op de arbeidswereld. “Onze werknemers geven regelmatig gastcolleges aan hogescholen en universiteiten. Dat doen we om onze naam bekend te maken, maar ook om jongeren duidelijk te maken dat er op de werkvloer meer van hen verwacht wordt dan technische kennis. Cultuur, gedrag, waarden,... Dat telt allemaal mee”, vertelt HR-verantwoordelijke Kristian Vandenhoudt. De producent van onder meer compressoren, stroomgroepen en industriële gereedschappen is in België allicht het bekendst van de compressorenfabriek in Wilrijk, goed voor ongeveer 2600 jobs. De groep schuift de waarden ‘interaction’, ‘commitment’ en ‘innovation’ naar voren. De Zweedse oorsprong van het bedrijf is niet vreemd aan die keuze. “Als we over ‘commitment’ spreken, bedoelen we dat we zowel met de klanten als met jongeren een lange-termijnrelatie willen opbouwen. Als we investeren in onze medewerkers, zodat ze een levenslange carrière...