Frederik Anseel verrichtte onder andere onderzoek naar het aanvaardingsproces van nieuwe werknemers, competentieontwikkeling en loontevredenheid, maar is gespecialiseerd in motivatie- en feedbackprocessen. Er zijn weinig psychologische principes die meer toegepast worden: iedereen weet dat feedback geven medewerkers toelaat beter te presteren. Anseel legt uit dat het principe wel klopt, maar de uitvoering te wensen over laat: “Soms ligt feedback aan de basis van een prestatieverbetering, maar vaak ontbreekt dit effect en soms verminderen prestaties zelfs na feedback. Dit geldt voor vormen van feedback zoals evaluatie- en functioneringsgesprekken, maar evengoed voor 360 graden feedback. Een pijnlijke vaststelling, want 360 graden feedback is ontworpen om de problemen bij evaluatie- en functioneringsgesprekken op te vangen. Het geven van feedback van medewerkers, leidinggevenden en ondergeschikten werkt weliswaar beter dan louter individueel terugkoppelen, maar ook deze vorm van feedback leidt vaak niet tot prestatieverbetering.” Waarom het fout loopt Het gaat mis doordat men twee doelstellingen...