Onze samenleving en dus ook onze economie en arbeidsmarkt staan voor een reusachtige transformatie. Door de digitalisering, robotisering en technologische veranderingen zal meer en meer mensenwerk overgenomen worden door machines. Maar zal ook elke job in de toekomst van inhoud verschillen.‘Werk’ zal veranderen, temeer omdat deze ontwikkelingen ook gepaard gaan met (deels) nieuwe economische segmenten die ontstaan, zoals de deeleconomie, de kringloopeconomie en de zorgeconomie. Daarom moeten we de werknemers van morgen beter voorbereiden op deze VUCA-omgeving en hen de 21ste-eeuwse vaardigheden bijbrengen die hen beter gewapend maken om met deze constante en grondige veranderingen om te gaan. VUCA staat voor ‘volatility, uncertainty, complexity en ambiguity’, zeg maar voor beweeglijkheid of snel veranderend, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit of meerduidigheid. VUCA-proef? Het Nederlandse Kennisnet heeft een interessant competentiemodel uitgewerkt om ervoor te zorgen dat het onderwijs inzet op die nieuwe vaardigheden, zoals ‘computational thinking’, kritisch denken, informatievaardigheden, probleemoplossend denken, communicatief en...